Viljen til at lade sig korrigere af Guds ord

At være åben for korrektion og undervisning fra Gud er afgørende for åndelig vækst, visdom og retfærdighed.

Viljen til at lade sig korrigere af Guds ord

Bibelen er ikke blot en samling af gamle skrifter. Den er Guds levende og vejledende ord til os i dag. Et centralt tema i Bibelen er viljen til at lade sig korrigere og vejlede af Guds ord. At være åben for korrektion og undervisning fra Gud er afgørende for åndelig vækst, visdom og retfærdighed. De følgende skriftsteder understreger vigtigheden af ydmyghed og villighed til at modtage Guds vejledning for at blive mere modne i vores tro.

Disse skriftsteder viser, at Bibelen opfordrer troende til at være ydmyge, åbne for korrektion og villige til at lade sig vejlede af Guds ord for at vokse i visdom, retfærdighed og åndelig modenhed.

Elsk kundskab gennem korrektion

"Den, der elsker formaning, elsker kundskab, den, der hader retledning, er et fæ." (Ordsp 12,1)

Dette vers fremhæver, at en person, der elsker korrektion, også elsker viden og visdom, mens en person, der hader at blive irettesat, betragtes som uforstandig. At modtage belæring er en vej til at opnå større indsigt og forståelse, og det kræver ydmyghed at acceptere og lære af tilrettevisning.

Guds kærlighed gennem tugtelser

"Min søn, foragt ikke Herrens opdragelse, afsky ikke hans retledning; for Herren irettesætter den, han elsker, som en far den søn, han holder af." (Ordsp 3,11-12)

Her beskrives Guds korrektion som et udtryk for kærlighed, ligesom en far irettesætter sin søn af kærlighed og omsorg. Guds tugtelser er ikke ment som straf, men som en vej til vækst og forbedring, hvilket viser Hans dybe kærlighed og omsorg for os.

Korrektion er tegn på kærlighed

"Og I har glemt den formaning, der lyder til jer som sønner: Min søn, foragt ikke Herrens opdragelse, mist ikke modet, når du irettesættes af ham; for Herren tugter den, han elsker, han straffer hver søn, han holder af." (Heb 12,5-6)

Dette vers fra Det Nye Testamente gentager budskabet om, at Guds korrektion er et tegn på hans kærlighed og omsorg for os. Det opmuntrer os til at se på tugtelser som bevis på Guds engagement i vores åndelige vækst.

Skriftens nyttighed til korrektion

"Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed,  så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning." (2 Tim 3,16-17)

Her understreges det, at hele Skriften er nyttig til korrektion og vejledning, så den troende kan være fuldt udrustet til gode gerninger. Guds ord er designet til at forme og vejlede os, så vi kan leve liv i retfærdighed og tjeneste.

Handl på Ordet

"Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere, ellers bedrager I jer selv.  Den, der er ordets hører, men ikke dets gører, ligner en, som betragter sit eget ansigt i et spejl:  Han betragter nok sig selv, men går bort og har straks glemt, hvordan han så ud.  Men den, der fordyber sig i frihedens fuldkomne lov og bliver ved den og ikke er en glemsom hører, men en gerningens gører, han skal være salig ved det, han gør." (Jak 1,22-25)

Dette afsnit opfordrer de troende til ikke blot at høre Guds ord, men også handle efter det, hvilket indebærer at acceptere korrektion og vejledning. Det er handlingerne, der viser vores trofasthed og vilje til at følge Guds vej.

Hjælp med mildhed

“Brødre, hvis et menneske gribes i en overtrædelse, skal I, som har Ånden, hjælpe ham til rette med mildhed; og se til, at du ikke selv bliver fristet!” (Gal 6:1)

Her opfordres de troende til at vise omsorg, mildhed og ydmyghed, når de hjælper en, der har syndet mod Gud, samtidig med at de er bevidste om deres egen sårbarhed. Denne mildhed og omsorg er en afspejling af Guds kærlighed og korrektion.

Gennem skriftstederne ser vi, at Bibelen konsekvent opfordrer troende til at være åbne for Guds korrektion som en essentiel del af vores åndelige rejse. At elske korrektion er at elske visdom, og at acceptere Guds irettesættelse er at anerkende hans kærlighed og omsorg. Ved at lade os korrigere af Guds ord, bliver vi bedre udrustet til at leve retfærdigt og udføre gode gerninger i kraft af Helligåndens hjælp. Det er ikke nok blot at høre ordet. Vi må også handle efter det og være ydmyge til at modtage og implementere Guds vejledning i vores liv.